Позакласна робота

"Найрозумніший мандрівник"
(Інтелектуальні змагання для учнів 8-9 класів)
Мета:
-         розвивати пізнавальну активність, критичне мислення, комунікативні навички в ході гри, інтерес учнів до вивчення предмета;
-         формувати вміння застосовувати знання в нестандартних ситуаціях, висловлювати свої думки;
-         виховувати культуру спілкування, вміння цінувати час
Форма проведення: інтелектуальні змагання
Обладнання: плакати з висловлюваннями про хімію, картки із завданями
                                                          Хімія – це край чудес, де приховане людське                                                           щастя. І найвищі завоювання розуму будуть 
                                                                                                      зроблені в цій галузі
Д.І. Менделєєв

Усі ми пов’язуємо з хімічною наукою подальший                                       прогрес у пізнанні навколишнього світу, нові методи      його перебудови та вдосконалення.  І не може бути в наші дні спеціаліста,                                                        який спромігся б обійтися без знання хімії
М. Семенов

Широко простягає хімія руки свої в справи людські
М.В.Ломоносов


Вступне слово вчителя:
Раді вітати всіх присутніх у залі. Сьогодні ми з вами здійснимо подорож таємничим, чарівним і загадковим континентом Хімія, побуваємо в Країні Речовин, у державі Явищ та Королівстві Формул. Ближче познайомимося зі звичками та особливостями характерів населення цих краін, дізнаємось про деякі таємниці та чудеса, що спостерігалися в цих країнах. Допоможуть нам у цьому дві команди мандрівників-науковцівучні 8-го та 9-го класів.
А оцінювати спритність і кмітливість, талант і працьовитість, артистизм і елегантність, словом, усе, що дуже красиво, а це насамперед розум і його велич, буде наше шановне журі. (Представляє членів журі)
Конкурс « Привітання »
Слово для привітання та представлення команди надається команді … класу на чолі з капітаном …
Наступний конкурс «Далі, далі…»
 Команді ставиться 10 питань, що вимагають швидкої відповіді. Кожна правильна відповідь1 бал. За відсутності відповіді гравці кажуть: «Далі».
Команда перша
1.Хімічний елемент, що утворює газ, назва якого в перекладі з грецької мови означає «безжиттєвий». (Нітроген, азот)
2.Скільки елементів входить до складу оксиду? (два)
3.Скільки груп у періодичній системі? (вісім)
4.Розчином якого отруйного газу лікуються на курортах? (сірководень)
5.Який елемент можна назвати будівельним? (Кальцій)
6.Який із учених хіміків був сімнадцятою дитиною у сім’ї ? (Д.І. Мендєлєєв)
7.Метал, що бігає по воді (натрій, літій, калій).
8.На який хімічний елемент багата морська капуста – ламінарія? (йод)
9.Продовжте ряд: електрон, нейтрон (протон)
10.Елемент, до назви якого причетні Миші (Арсен, або миш’як)
Команда друга
1.Жінка – вчений, двічі лауреат нобелевської премії (Складовська-Кюрі)
2.Як називається негативно заряджений іон? (аніон)
3.Елементи, сполуки яких використовуються у виробництві сірників (Сульфур, Фосфор)
4.Як називаються речовини які проводять електричний струм?  (електроліти)
5.Який вчений хімік майстрував чемодани? (Д.І. Мендєлєєв)
6.Метал, який застосовують у літакобудуванні (алюміній).
7.Сполукою якого хімічного елементу найчастіше труїли суперників у 18-19 століттях? (арсен, або миш’як)
8.Хто відкрив закон збереження маси речовини? (М.В. Ломоносов)
9.Найдрібніша хімічно неподільна частинка речовини (атом).
10.Складається з атомів одного елемента (проста речовини).
Гра з вболівальниками «Чи знаєте ви мене?»
Настала перша пауза, і я пропоную провести гру з вболівальниками. Найактивніші вболівальники будуть нагороджені призами.
Ведучий виходить на середину зала, показує картку зі знаком «?» і повідомляє: «До нас у гості прибули елементи, знайомитися з якими ми будемо незвично. Виграє той, хто відповість на найбільшу кількість запитань».
Карти бажано мати різного кольору.
Приклади запитань
Елемент про який ідеться, розташований у шостій групі Періодичної таблиці елементів Д.І. Мендєлєєва. Відкрив його Д.Пристлі, чиї досліди з виявлення цього елементу через два роки були підтверджені А.Лавуазьє.
(Оксиген)
Цей елемент знаходиться у четвертому періоді, названий на честь природного супутника землі.
(Селен)
З давніх-давен людей вражали властивості цього елементу. Він ніколи не втрачає свого кольору та блиску, він дуже пластичний. Сонцепоклонники вірили, що він народжений сонцем. Цей хімічний елемент народжує дві протилежності: з одного боку, це краса, благодать, техніка та прогрес, фантазія та винахідливість, розвиток культури та мистецтва, а з іншого – тиранія, деспотизм, прокляття, криваві війни. Тому його називають «ненависним та сатанинським», «жовтим дияволом».
(Аурум)
Цей хімічний елемент у давньому Єгипті знали як чистий природний продукт. Острів Кіпр славиться багатством цього елемента. Назва елемента є похідною від грецької назви цього острова.
(Купрум)
Слово вчителя:
Знов команди всі до бою – позмагайтесь між собою.
Конкурс «Заморочки із бочки»
1.Яку речовину Леонардо да Вінчі назвав «соком життя»? (вода)
2.За його здатність світитися в темряві алхімік Бранд назвав його «холодним вогнем». (білий фосфор)
3.Одна із найбільш титулованих корисних копалин, «королева енергетики», «королева копалин». Раніше її називали «зеленою олією», а за часів Бориса Годунова – «густою водою, що горить». (нафта)
4.«Метал розкоші» чи «ювелірна королева». (платина)
5.Г.-Х. Андерсен написав казку про солдатика, вилитого з цього металу.(олово)
6.Єдиний рідкий метал. (ртуть)
7.У прислів’ї його пропонують кувати поки воно гаряче (залізо).
8.Стародавня легенда оповідає про те, що цариця Клеопатра якось виграла парі, з’ївши дорогоцінний сніданок. Вона проковтнула свої прикраси с перлів. У якому розчині Клеопатра розчинила свої прикраси і чому перли розчинилися в ньому (перли складаються з кальцій-карбонату, тому легко розчиняються в кислотах. Клеопатра налила у свій келих розчину оцту і розчинила в ньому перли).
9.Яку речовини алхіміки називали жовчу Богу Вулкана (сірка).
Конкурс «Маска, відкрийся»
Маска 1
Я не менш гарна, ніж золото. Мій рід дуже старовинний, йому приблизно 7 тисяч років. З моєю допомогою 5 тисяч років тому спорудили 147 метрову піраміду Хеопса. З мене виготовили щит герою троянської війни Ахіллу. Я дуже музикальна, у мене чудовий голос. Я вмію зцілювати, без мене у людини розвивається недокрів'я, слабкість. Хто я? (мідь)
Маска 2
В стародавні часи деякі народи цінили мене більше, ніж золото. Вважається, що я прибулець із космосу. Я і воїн, і трудівник. У мене справжня чоловіча робота. Без мене людина слабка і немічна. Мій покровитель – бог війни. Хто я? (залізо)
Конкурс капітанів
Звучить пісня капітанів з КВК. Ви, мабуть здогадалися, що зараз конкурс капітанів?!
Протягом 1хв написати як найбільше назв хімічних елементів на літеру:
Б
С
берилій
сульфур
бор
скандій
бром
селен
барій
стронцій
борій
стибій
берклій
самарій
бісмут
станум
Конкурс «Фотозагадка»
На малюнках (додаток до сценарію) зображено епізоди, в кожному з яких беруть участь які-небудь хімічні речовини. Потрібно знайти ці речовини та позначити їх у відповідних місцях малюнка хімічною формулою.
Малюнки для 8-го класу
1. Вода – Н2О
2. Вуглекислий газ СО2
Малюнки для 9-го класу
1. Кальцій карбонат СаСО3
2. РтутьHg

Гра з вболівальниками «Не помились»
Команду свого класу
Підтримати прийшли
І є у вас можливість
Своїм допомогти.
Ви слухайте уважно
Запитання мої
Та намагайтесь швидше
На них відповісти.
8 гравців шикуються в шеренгу перед глядачами. Ведучий стає обличчям до учасників гри й називає підряд один за одним різні елементи. Якщо названий елемент належить до металів, то гравці піднімають догори праву руку, до неметалів – ліву, а якщо до амфотерних – обидві руки.
Той, хто помиляється, вибуває з гри.
Гра закінчується, коли в шерензі залишається два-три учні.
Їх оголошують переможцями.
(Натрій, сульфур, хлор, манган, цинк, арґентум, карбон, бром, кальцій, селен, гідраргірум, бор, алюміній, магній, хром, ферум, купрум, сіліцій, берилій)
Конкурс лаборантів
Видатний вчений А.Ейнштейн якось сказав «Красивый эксперемент сам по себе часто гараздо ценнее, чем двадцять формул, добытых в реторте отвлеченной мысли». Фізіологами встановлено, що співвідношення інформації, яка потрапляє до мозку людини через зір і слух, складає приблизно 7:1. Вивчення хімії не можливе без дослідів. Ви напевне здогадались, що зараз відбудеться конкурс лаборантів.
Я запрошую по одному лаборанту з кожної команди, які повинні за короткий час провести дослід та задати питання суперникові.
А чи бачили ви діючий вулкан? Як він утворюється?
Зазвичай він утворюється в тих місцях земної кулі, де земна кора дуже слабка. Температура в надрах Землі на глибині 25км досягає вже 1000 оС, тому всі гірські породи тут знаходяться в розплавленому стані, утворюючи магму. Магма збільшується в об’ємі й піднімається по тріщинам. Коли тиск перевищить силу, що утримує магму під землею, вона виривається назовні, утворюючи вулкан.
Дослід «Вулкан»
«Как-то милой я принес
Целый ворох красных роз.
Не взяла она – и в слезы:
Синие найди ей розы
Зря изъездил я весь свет –
Синих роз под солнцем нет»
Нема синіх троянд, нема і зелених півонів, і конвалій жовтих, і малинових нарцисів. Але надати квітам фантастичний колір можливо за допомогою хімії.
Дослід «Синя троянда»
Заключне слово вчителя:
Ось і закінчується наш турнір, сподіваюсь, що вам всім сподобалось сьогодні і ви будете із задоволенням згадувати сьогоднішній день. До нових зустрічей! Цікавих, змістовних, таких, що поглиблюватимуть ваші знання і заохочуватимуть вас вивчати найцікавішу науку хімію. А зараз слово журі для підведення підсумків і вручення нагород