Учням

ПОРАДИ СТАРШОКЛАСНИКУ

Учись слухати. 

1. Приведіть своє робоче місце в належний порядок, щоб нічого не заважало і не відволікало увагу.
2. Прийміть зручне положення.
3. Уважно прослухайте формулювання теми уроку.
4. Усвідомте поставлену мету та завдання уроку.
5. Особливу увагу зверніть на інтонацію розповіді вчителя.
6. Намагайтесь уявити почуте.
7. Порівнюйте почуте зі знаннями, набутими раніше.

Учись вести записи з голосу.

1. Не розпочинайте записувати матеріал з перших слів учителя, спочатку прослухайте все до кінця.
2. Приступайте до запису в той момент, коли учитель, закінчивши розповідь, починає її коментувати.
3. Не намагайтеся записати матеріал дослівно, при цьому часто втрачається головна думка; відкидайте другорядні слова.
4. Намагайтеся скорочувати слова, використовуючи певні значки або залишайте місця, щоб дописати слова дома.
5. Намагайтеся писати досить швидко (не менше 120 букв\хв.).
6. Якщо під час розповіді зустрічаються незрозумілі слова, запитайте про це в учителя після уроку.
7. Головне в написаному тексті обов’язково підкреслюйте.

Як робити виписки.

Виписка – це важлива думка в тексті.

1. Вчитайтеся в назву статті, усвідомте її.
2. Уважно читайте текст і по ходу читання коротко виписуйте основні думки.
3. Намагайтеся робити записи досить коротко.
4. Відокремлюйте одну думку від іншої.
5. Закінчивши роботу, випишіть всі дані літератури, над якою працювали.

Правила запису тексту.

1. Записи повинні бути компактні, щоб на сторінці вмістилося якнайбільше тексту, бо це покращує огляд.
2. В тексті необхідно використовувати виділення і розмежування: підкреслення, відступи, пропуски.
3. Під час запису тексту необхідно користуватися скороченнями слів.

Як скласти конспект.

Конспект – короткий запис змісту прочитаного.

1. Прочитайте текст, відмітьте у ньому нові слова, незрозумілі слова, імена, дати …
2. Скласти перелік основних думок тексту, складіть план.
3. Вияснити у словнику значення нових незрозумілих слів.
4. Повторне читання поєднуйте із записом основних думок автора; записи ведіть своїми словами, а не переписуйте текст статті.
5. Записи повинні бути досить короткими.
6. Прочитайте конспект ще один раз і допрацюйте його.

Як скласти тези.

Тези – положення, що коротко викладають якусь ідею.

1. Ознайомтеся із змістом матеріалу, зверніть увагу на шрифтові позначення.
2. Розділіть текст на змістові блоки.
3. Визначіть головну думку кожної частини.
4. Усвідомте суть виділеного, сформулюйте своїми словами або знайдіть подібне формулювання в тексті.
5. Тези пронумеруйте - це дозволить зберегти логіку автора.
6. Відокремлюйте одну тезу від іншої – це полегшить наступну роботу з ними.

Як підготувати реферат.

Реферат – коротке викладення книги або статті.

1. Підберіть літературу по даній темі і познайомтеся з її змістом.
2. Користуючись закладками, відмітьте найбільш необхідні місця або зробіть виписки.
3. Складіть план реферату.
4. В заключній частині обов’язково виразіть своє відношення до даної теми та її змісту.
5. Прочитайте текст та відредагуйте його.
6. Вірно оформіть реферат: титульну сторінку, основні сторінки з відповідними полями, вкажіть автора, список використаної літератури, залиште місце для рецензії.

Учись вірно виражати думки.

1. Читаючи літературу, вникайте у зміст прочитаного, намагайтесь запам’ятати художні особливості мови і мовні звороти.
2. Заведіть словник нових слів, тренуйте себе у запам’ятовуванні і вимові їх, підбирайте до них антоніми та синоніми.
3. Слідкуйте за тим, щоб у розповіді не зустрічались слова-паразити, не допускайте повторень одних і тих же слів.
4. Слідкуйте за побудовою речень, не використовуйте складних конструкцій.
5. Щоденно читайте вголос по 15-20 хв., вникайте у зміст тексту, визначайте, де необхідно зробити наголос, паузу, який відтінок надати мові.

Учись готуватися до публічного виступу

1. Добре  продумати тему виступу; підготувати заздалегідь матеріал, з яким збираєтеся виступати.
2. З¢ясувати мету і адресата мовлення: бажання проінформувати слухачів чи переконати їх у чомусь, спонукати до якоїсь дії чи розважити.
3. Основа виступу – план. Згрупувати інформаційні матеріали відповідно до плану виступу.
4. Опрацьовуючи потрібну інформацію, дбати про композицію виступу (загальноприйнята композиція – виступ, основна частина, висновок).
5. Розвивати думку в своєму виступі можна по-різному, а саме: пояснювати, описувати, розповідати, доводити. Добирати відповідні мовні засоби, характерні для обраного стилю і типу мовлення.
6. Написати повний текст виступу і кілька разів прочитати його.
7. Прочитати свій виступ вдома комусь із рідних або друзям. Це допомагає уточнити зміст, знайти потрібні слова і необхідний тон, інтонацію.

Учись готувати доповідь

1. Визначити адресата мовлення і мету спілкування.
2. Вдуматися в тему. Визначити основну думку майбутньої доповіді.
3. Опрацювати літературу з цієї теми, осмислити її.
4. Добираючи матеріал, звернути увагу на ті факти, які будуть цікаві аудиторії, перед якою буде виголошена доповідь. Зробити певні виписки.
5. Скласти робочий план і відповідно до нього систематизувати дібраний матеріал.
6. Узагальнити основні положення кількох джерел, внаслідок чого думки, викладені в кількох працях, звучатимуть повніше, переконливіше.
7. Записати текст доповіді повністю або частково (початок, кінцівку).
8. Виділити терміни, незнайомі слова, уточнити вимову і наголошення слів.
9. Говорити нешвидко, робити паузи, дотримуватися правильної інтонації.
10.  Виступаючи, завжди стежити за слухачами: якщо вас перестали слухати, змінити тон мовлення, навести цікавий факт, ніколи не намагатися перекричати аудиторію.
11.  Якщо потрібно заглянути до рукопису, опустіть очі, не опускаючи голови.
12.  Стежити за своїм мовленням: уникати слів-паразитів, не заповнювати паузи звуками (“е-е-е”, “ну-ну”) та ін.
13.  Переказати усно текст доповіді вдома (відводиться 15-20 хвилин).
14.Під час доповіді вживайте звернення до слухачів:
для встановлення контакту з ними користуйтеся словосполученнями:
- зверніть, будь ласка, увагу;
- як ви вже знаєте;
- на цьому вже наголошувалось;
- важливо підкреслити (виділити) такі питання, як…;
- як вже зазначалось тощо;
вставні слова і словосполучення:
- отже
- отож таким чином,
- скажімо,
- приміром тощо.

Учись проводити узагальнення.

1. Знайдіть важливі моменти у фактах, явищах, що розглядаються.
2. Визначте їх подібність і встановіть зв’язок між ними.
3. Сформулюйте загальний висновок.





http://ru.wikipedia.org/wiki/ - Вікіпедія
http://ostriv.in.ua/ - острів знань
http://man.gov.ua/ua - Мала академія наук
http://www.openclass.ru/ - відкритий клас