Урок хімії

Тема: Неметали як прості речовини, їх фізичні властивості. Явище алотропії,алотропні видозміни Оксигену та Карбону. Значення озонового шару для життя організмів на Землі

Мета:
-         навчальна: поглибити й розширити знання учнів про неметалічні елементи, будову їх атомів, положення в таблиці Д.І. Менделєєва, періодичну зміну властивостей; формувати знання про особливості простих речовин-неметалів; ознайомити учнів з явищем алотропії на прикладі алотропних модифікацій Карбону й Оксигену, забезпечити створення в учнів образного уявлення про озон і його роль у природі; створити змістові й організаційні умови для розвитку в школярів критичного мислення;
-         розвивальна: розвивати пізнавальний інтерес учнів, використовуючи дані про застосування досліджуваних явищ у житті; розвивати емоції, створюючи на уроці ситуації радості, цікавості;
-         виховна: виховувати ініціативність, відповідальне ставлення до навчання, зацікавленість у вивченні предмета.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: Періодична таблиця Д. І. Менделєєва, зразки  мінералів, таблиця електронегативності, схеми або моделі кристалічних ґраток графіту й алмазу, моделі озону й кисню, учнівські презентації, фотовиставка, присвячена атмосфері Землі;  малюнок або модель молекули фулерену, комп’ютер.

Форми й методи, використані на уроці: Створення позитивного настрою, «Мозковий штурм», «Відстрочена загадка», «Я вже знаю», лекція з елементами бесіди, «Анкета хімічного елемента», робота в групах, комп’ютерна презентація учнів, «Закінчи речення»

                                                         У світі з’явились озонові діри,                    
                                                                                            Це вже загроза для щастя і миру.                                                                                                              Тож зупинись, озирнись навкруги.                                                                            Чи ми планеті своїй вороги?!


Структура уроку

Етапи уроку
Педагогічні прийоми
Тривалість
Розминка
Створення позитивного настрою
2хв
Актуалізація знань
«Мозковий штурм»
3хв
Обґрунтування навчання
«Відстрочена загадка», «Я вже знаю»
3хв
Усвідомлення змісту матеріалу
Лекція з елементами бесіди, «Анкета хімічного елемента», робота в групах, комп’ютерна презентація учнів
25хв
Рефлексія
«Закінчи речення»
7хв
Підсумок уроку. Оцінювання учнів
«Мікрофон»
3хв
Домашнє завдання
Інструктаж, випереджувальне завдання
2хв

Хід уроку

I.      Розминка
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку. Психологічний настрій

II.   Актуалізація знань

«Мозковий штурм»:
1.     Як класифікують речовини?
2.     На які групи поділяють прості речовини?
3.     Як змінюються неметалічні властивості в межах періоду?
4.     Як змінюються неметалічні властивості в межах головної підгрупи?

5.       Усно охарактеризуйте елемент № 8, виходячи із розташування в

       Періодичній таблиці, за планом:
а) період;
б) група;
в) підгрупа;
г) порядковий номер;
д) відносна атомна маса.
6. Назвіть найтвердішу з природних твердих речовин.
7. Із якої речовини складається грифель для олівця? Це мяка чи тверда речовина?
8. Який шар в атмосфері захищає все живе від УФ випромінювання?
Для економії часу питання можна висвітлити на екрані або заздалегідь написати на дошці.
III.         Обґрунтування навчання
   «Відстрочена загадка»
У VIII столітті група вчених вирішила визначити, з якого елемента складається алмаз. Вони зібрали гроші й купили його, помістили в герметичний циліндр, заповнений киснем, і прожарювали протягом доби на великому полумї. Потім вивчили склад газу в циліндрі. Як же вони здивувалися, коли зясували, що після згоряння алмазу в кисні утворився тільки вуглекислий газ. Отже, алмаз складався з Карбону, як графіт і сажа. Чому ж прості речовини, утворені атомами того самого хімічного елемента, мають такі різні властивості? За якими ознаками відбувається поділ елементів на металічні й неметалічні? Наскільки поширеними в природі є  неметалічні елементи? Де застосовуються неметали?
Наше завдання  – у процесі вивчення нового матеріалу дати відповіді на ці та інші запитання.

Прийом «Я вже знаю»:
І етап
Учитель. Уважно прочитайте тему нашого уроку. Подумайте, які поняття вам уже відомі, ви розумієте їх значення, а які – нові? Спробуйте назвати ключові поняття сьогоднішньої теми.
Учні називають ключові поняття: «неметалічні елементи», «прості речовини-неметали», «алотропія», «алотропні видозміни», «поширення», «застосування», «значення озонового шару».
Учитель. За 1-2 хв. випишіть якомога більше слів або виразів, які, на вашу думку, пов’язані з ключовими поняттями теми уроку. Пам’ятайте: чим більше різних ідей, тим більше хороших ідей! (Важливо, щоб учні записували будь-які асоціації, що виникли у них)
II етап
Учитель. Далі протягом 1-2 хв. проведіть обговорення отриманих записів у парах. Вам потрібно відзначити те, що співпало, визначити найбільш оригінальні ідеї, виробити колективний варіант відповіді.
III етап
Учитель. Цей етап називається «Збирання ідей у кошик» і триває 2-4 хв. Кожна пара по черзі називає один із записаних виразів. Я буду фіксувати репліки учнів на дошці. Головна умова не повторювати те, що було сказано іншими.
(У результаті на дошці формується кластер, який відображає наявні знання учнів з теми. Учитель використовує цей кластер як опору під час вивчення нового матеріалу та, за потреби, доповнює його).

VI.           Усвідомлення змісту матеріалу

Лекція з елементами бесіди.
ü Положення неметалічних елементів у Періодичній системі хімічних елементів Д. І. Менделєєва. Складаємо анкети елементів, наприклад:
«Анкета  хімічного елемента»
Ім’я                                  N
Прізвище                        Nitrogen
Рік народження              1777
Національність               Шотландець
Походження                    Повітря
Професія                         Виробництво добрив
Родичі                             Діти: NO, NO2, N2O5, N2O
                                         Онуки: HNO2, HNO3
Відбитки пальців           1s22s22p3

ü Використовуючи таблицю, згадуємо зміну властивостей елементів у періодичній системі:
У періодах
Відновні властивості переходять в окисні властивості
У групах (у головних підгрупах)
Збільшуються відновні властивості
ü Лабораторний дослід № 1. Ознайомлення зі зразками простих речовин неметалів.
Проведення інструктажу з ТБ. Виконання досліду в групах, оформлення в зошитах.

ü Робота з підручником: Самостійно опрацюйте п. 1 параграфа 2 (с.12-13), дайте відповідь на питання: Чим зумовлене існування в природі речовин-неметалів у різних агрегатних станах?

ü Вчитель пояснює явище алотропії. Алотропія – явище існування хімічного елемента у вигляді двох або кількох простих речовин, різних за властивостями й будовою. Самі речовини називаються алотропними формами (модифікаціями)
Алотропні модифікації Оксигену – кисень (О2) та озон (О3).
Алотропні модифікації Карбону – алмаз, графіт, карбін, фулерен.

ü Робота в групах. (Групи формуються з допомогою набору геометричних фігур).
Завдання групам: Використовуючи матеріал підручника (с. 13-15 параграфа 2), заповнити таблиці:


I гр. – «Алотропні модифікації Оксигену», порівнявши властивості кисню та озону, встановити сфери їх застосування;

Алотропні модифікації Оксисену
                    Кисень – О2                         
                Озон – О3                  
Властивості:
Властивості:
Застосування:
Застосування:


II гр. – «Алотропні модифікації Карбону», порівнявши властивості алмазу й графіту, назвати сфери їх застосування;
Алотропні модифікації Карбону
                    Алмаз                                                 
                     Графіт
Властивості:
Властивості:
Застосування:
Застосування:

Обом групам встановити звязок між будовою й фізичними властивостями алотропних модифікацій.

III гр. – Використовуючи матеріал підручника на с.14, додатковою інформацією, готують повідомлення про фулерени.


Додатковий матеріал: застосування фулеренів
Серед цікавих застосувань Карбону слід зазначити акумулятори й електричні батареї, у яких так чи інакше використовуються домішки фулеренів. Основою цих акумуляторів є літієві катоди, що містять фулерени. Фулерени також можуть бути використані як домішки для одержання штучних алмазів методом високого тиску. При цьому вихід алмазів збільшується на 30%. Фулерени можуть бути також використані для створення нових ліків. Крім того, вони знайшли застосування як домішки у вогнезахисних фарбах. За рахунок введення фулеренів фарба під впливом температури при пожежі спучується, утворюється досить щільний пінококсовий шар, який у кілька разів збільшує час нагрівання до критичної температури конструкцій, що захищають. Також фулерени та їхні різні хімічні похідні використовуються для виготовлення сонячних елементів.

6.     Комп’ютерна презентація одного-двох учнів, які підготувалися заздалегідь
·        Озоновий шар, його значення для життя організмів на Землі.
·        Поширення неметалічних елементів у природі.



V.   Рефлексія
Використовується методичний прийом «Закінчи речення»:
a.     «Прості речовини поділяються на…»
b.     «Найбільше неметалічних елементів міститься в головній підгрупі…»
c.      «Кількість електронів на зовнішньому енергетичному рівні атомів неметалічних елементів…»
d.     «Електронегативність неметалічних елементів у періодах зліва направо, а в групах знизу догори …»
e.      «Ступені окиснення неметалічних елементів у сполуках можуть бути…»
f.       «Алотропія – це…»
g.     «Неметали застосовуються…»
h.     «Металічні елементи менш поширені на нашій планеті, ніж…»
i.        «Якби на Землі не було б озону, то…»
j.        «Я думаю, що для людства важливо…»

VІ. Підсумок уроку
«Мікрофон»
         Як ви вважаєте, чи відповіли ми на всі запитання, визначені на початку уроку?
         Які труднощі виникали під час роботи?
         Яка частина уроку сподобалася більше?
         Чи задоволені ви результатами роботи на уроці?

Оцінювання учнів

VIІ.  Домашнє завдання
       Опрацювати  § 4. Виконати завд. 3,4,5*, с.35

*Підготувати повідомлення про основні природні сполуки неметалічних елементів та їх родовища в Україні.
*Протягом вивчення теми зібрати цікаві факти про чудові властивості речовин-неметалів, оформити портфоліо.
*Підготувати  презентацію на тему «Застосування металів» (Випереджувальне завдання).


Тема: Оксиди, їх склад, назви. Оксиди в природі. Застосування оксидів

Мета:
  • -         навчальна: ознайомити учнів зі складом, фізичними властивостями; удосконалити вміння складати формули бінарних сполук; розглянути поширення оксидів у природі;
  • -         розвивальна: розвивати критичне мислення учнів, вміння синтезувати та аналізувати, робити висновки формувати науковий світогляд, колективізм, уміння слухати один одного;
  • -         виховна: виховувати спостережливість, толерантне відношення один до одного.

Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: зразки оксидів, роздавальний матеріал, періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва.
Форми й методи, використані на уроці: створення позитивного настрою, групова робота, опорний конспект, методи інтерактивної технології.
                «Стражденного доля веде,               
А не стражденного – тягне»
Народна мудрість
Структура уроку
Етапи уроку
Педагогічні прийоми
Тривалість
Розминка
Створення позитивного настрою
2хв
Обґрунтування навчання
Відстрочена загадка
2хв
Актуалізація знань
«Мікрофон», «Хімічний крос»
8хв
Усвідомлення змісту матеріалу
Проблемне запитання, «Хрестики-нулики», «Обери зайве», Метод «Складання таблиці – шифрування – розшифровування таблиці».
18 хв
Рефлексія
Метод «5 речень»
10 хв
Підсумок уроку. Оцінювання учнів
Сенкан
3 хв
Домашнє завдання
Інструктаж
2 хв
Хід уроку
І. Розминка
Діти! Сьогодні ми починаємо з вами вивчення великої і дуже важливої теми «Основні класи неорганічних сполук». Ми повинні виконати складне завдання – познайомитись  та вивчити ці речовини.
ІІ. Обґрунтування навчання
Давайте вирушимо з вами у далеку подорож, у країну Неорганічних сполук. Багато в цій країні таємниць і загадок. Жителі цієї країни дуже різноманітні й суперечливі за характером. Давайте ж познайомимося з ними.
ІІІ. Актуалізація знань
З деякими класами неорганічних сполук ми вже з вами познайомились у 7 класі.
- Які класи неорганічних речовин ви знаєте?
- Які прості речовини ви вивчали?
- Наведіть приклади металів?
- Які фізичні властивості металів ви знаєте?
- Наведіть приклади неметалів?
- Які фізичні властивості неметалів ви знаєте?
На дошці складається схема класифікації неорганічних речовин.
А зараз давайте зіграємо у хімічну естафету з кожної парти один учень виходить до дошки (змагаються рядами)
«Хімічний крос»
На дошці записані схеми рівнянь реакцій взаємодії простих речовин з киснем, учні по черзі дописують та урівнюють їх.
C + O2  → 
Ca + O2  →
H2 + O2 → 
N2 + O2
Fe(II) + O2  → 
Fe(III) + O2
S(IV) + O2 → 
S(VI) + O2
Що спільного є в сполуках які утворилися?
Як називаються такі сполуки?
Отже, оксиди – це  складні речовини, які складаються з двох елементів, один з яких   Оксиген.
ІV. Усвідомлення змісту матеріалу
Проблемне запитання
1. Оксиди утворюють майже всі елементи. У природі майже всі речовини існують у вигляді сполук (складних речовин), і величезна частка їх – це оксиди.
Поясніть чому? (Згадуємо будову повітря та властивості кисню.)А чи всі оксиди однакові?
Давайте розглянемо деякі оксиди (CaO,  Fe2O3, CuO, V2O5)
Якщо метали і неметали мають кардинально різні властивості і фізичні, і хімічні, то чи будуть однакові властивості у оксидів металів і оксидів неметалів?
Складаємо схему класифікації оксидів .
Розгляньте будь-ласка пам’ятки, які знаходяться у вас на партах. (Додаток 1)
А зараз давайте з вами пограємо у «Хрестики – нулики», та «Обери зайве» (Працюють парами). (Додаток 2, 3)
2. Більшість оксидів металічних елементів є йонними сполуками, оксиди ж неметалічних елементів мають здебільшого молекулярну будову ( Н2О, СО2) і іноді атомну ( SiO2).
Кількісний склад оксидів різноманітний. Він визначається валентністю елемента. Давайте згадаємо що таке валентність?
Елементи із змінною валентністю мають кілька оксидів. Давайте згадаємо, як складаються формули бінарних сполук за їх валентностями.
Складемо формули оксидів даних речовин:
Cr(II),  Cr(III),  Cr(VI),  Fe(II),   Fe(ІII)   (Робота біля дошки)


Робота з «Пірамідкою» (Додаток 4)
3.  А зараз ми з вами навчимося називати оксиди відповідно до сучасної номенклатури. Хімічні назви оксидів складаються із двох слів: перше – назва елемента,  друге – «оксид». Якщо елемент має змінну валентність то після назви елемента вказують (без відступу) римською цифрою в дужках значення його валентності.
Наприклад (зачитуються назви оксидів записаних на дошці).
Метод «Складання таблиці – шифрування – розшифровування таблиці». У вас на партах знаходяться карточки , в І-й частині яких дані назви оксидів, в ІІ – формули оксидів, ви повинні відповідно записати формули у І частині карточки і назвати оксиди ІІ частини. (Додаток 5)
4.  Діти! Ми з вами вже говорили, що оксиди дуже розповсюджені в природі , і пов’язано це перш за все з тим, що в земній атмосфері є кисень, який має здатність до взаємодії з багатьма елементами, завдяки своїй хімічній активності. Оксиди містяться у кожній із трьох оболонок нашої планети – в атмосфері, гідросфері, літосфері.
Зараз ми з вами поділимося на три групи кожна з яких на наступний урок підготує невеличку доповідь про поширеність оксидів у кожній з трьох земних оболонок. Це буде ваше домашнє завдання.
VРефлексія
Метод «5 речень»
-         То що ж таке оксиди ?
-         Які вони бувають?
-         Як правильно їх називати?
VІ. Підсумок уроку
На сьогодні наша подорож закінчена, побувавши у країні Неорганічних речовин ми познайомились з вами із величезною групою речовин – оксидами.
Скласти СЕНКАН «Оксиди».
Оцінювання учнів.
VI. Домашнє завдання
Опрацювати § 7, виконати завд. 5,6,7*, с. 39
*Групам підготувати доповіді «Поширеність оксидів у природі»





Додаток1
Картка-пам’ятка
Основні оксиди
Амфотерні оксиди
Кислотні оксиди
Li2O
K2O
Na2O
Rb2O
BaO
CaO
SrO
MgO
MnO
CrO
FeO
NiO
Ag2O
CdO
CuO
BeO
ZnO
SnO
PbO
PbO2
VO2
GeO2
Cr2O3
Fe2O3
MnO2
Al2O3
TiO2

SO2
SO3
SiO2
CO2
B2O3
CrO3
NO2
N2O5
N2O3
P2O5
P2O3
V2O5
Mn2O7
Cl2O7




Додаток 2
«Хрестики нулики» 
BaO
P2O5
Na2O
N2O  
Li2O
SO3
SiO2
BeO
K2O

CaO

Al2O3

CrO3
FeO
N2O5
CO
P2O5
NO2
MgO

                

Виграшний шлях складають формули:
 І – основних оксидів                                       ІІ – кислотних оксидів



Додаток 3
«Обери зайвого»
А)  K2O, СаО,  FeO,  Mn2O7,  Rb2O.
Б)  SO3, CO2, Na2O, Cl2O7, SiO2 .
В)  BeO, Al2O3, ZnO, Cr2O3, MgO.
Г)  Mn2O7,  CrO3, CO2, SO3, BaO.
A) Li2O,  BаО,  MnO,  Cl2O7,  FeO.
Б)  SO2, SO3, P2O3, NO2, TiO2,
В)  SnO,  PbO2, Fe2O3, CrO3, ZnO.
Г)  CaO, MgO, K2O, BeO, CrO.


Додаток 4
«Піраміда»
Склади формули всіх оксидів зашифрованих у «Піраміді».
                    O                                                                            O
              N   P   Na                                                             Rb   Cu  Cl
       Cr   H  S    Si   Ca                                              Fe  Ba   Mg   Мn   Cr
Zn  Mg   Mn  N   Li     Cl   K                               Al        N    P    Na   V  Ni
Валентність (І)
Валентність (ІІ)
Валентність (ІІІ)
Валентність( ІV)
Валентність (V)
Валентність (VІ)
Валентність (VІІ)



Додаток 5
Метод «Складання таблиці – шифрування – розшифровування таблиці»
Cl2O7 


Манган(ІV)оксид
Fe2O3


Нітроген(V)оксид
CrO3


Бор(ІІІ)оксид
CaO


Карбон(ІІ)оксид
P2O3


Купрум(І)оксид
FeO


Нітроген(ІІІ)оксид
Al2O3


Ферум(ІІ)оксид   
SO3


Фосфор(V)оксид   
CO2


Сульфур(ІV)оксид   
Mn2O7


Аргентум(І)оксид   
Назвати оксиди. Записати формули оксидів