Майстер - клас "Я роблю це так"
«У дитячому віці гра – це норма,
і дитина повинна завжди гратися,
навіть коли робить серйозну справу»
А.С. Макаренко
Коли я заходжу до класу, то ставлю перед собою головну мету: розвивати здібності учнів, дати дитині упевненість у тому, що вона досягне успіху, навчити її вчитися: здобувати інформацію, використовувати її, співставляти та аналізувати, формувати уміння застосовувати набуті знання й отримувати насолоду від процесу учіння.
Арабський письменник і філософ Сааді зазначив: учень, який вчиться без бажання, - це птах без крил. Саме тому одне із завдань, яке я ставлю перед собою, - викликати інтерес учнів до навчання, активізувати їх розумову діяльність.
Навчальний матеріал легше засвоюється і найдовше зберігається в пам’яті в тому випадку, коли учень не пасивно сприймає те, що говорить учитель, а активно діє під час вивчення матеріалу. Вашій увазі пропоную прийоми навчання, які допомагають зацікавити учнів у вивчені хімії, залучити їх до активної співпраці.
Прийом «Вірю-не вірю»
Наприклад:
• Хімічний зв'язок – взаємодія між структурними частинками речовини (вірю)
• Відомо лише ковалентний полярний та ковалентний неполярний зв'язок (не вірю)
• Йонний зв'язок – це взаємодія між молекулами речовини (не вірю)
• Катіони та аніони – це йони (вірю)
• Катіон – негативно заряджений йон (не вірю)
• Аніон – негативно заряджений йон (вірю)
• Хімічний зв'язок утворюється за рахунок валентних електронів (вірю)
• Завершення зовнішнього енергетичного рівня може бути досягнуто приєднанням чи віддачею електронів (вірю)
• Електронегативність у періодах зі збільшенням заряду ядра атомів зменшується (не вірю)
• Електронегативність у групах зі збільшенням заряду ядра атомів зменшується (вірю)
• Найбільш електронегативним є Флуор (вірю)
• Найменш електронегативним є Оксиген (не вірю)
• Йонний зв'язок характерний для йонних сполук (вірю)
• У молекулі води ковалентний полярний зв'язок (вірю)
• У молекулі кисню ковалентний полярний зв'язок (не вірю)
• У молекулі питної соди ковалентний полярний зв'язок (не вірю)
Прийом «Кросворд»
Цей прийом можна використовувати фрагментарно на кожному уроці. Вчитель розробляє кросворд та легенду до нього по конкретній темі. Друкує кожному учневі на форматному листку, пропонує по ходу уроку розгадати кросворд, слухаючи та приймаючи участь в обговоренні матеріалу. Перед цим хвилинку дає на ознайомлення з запитаннями кросворду. Такий прийом дає можливість робити висновки зі сказаного та почутого, розвиває уважність та логічну пам'ять. Якщо якесь запитання надто складне – в кінці уроку разом обговорюємо.
Наприклад:
Прості і складні речовини. Хімічна формула. Валентність.
По горизонталі:
1. Оксиген у молекулах простої і складних речовин завжди має валентність ….(Два)
2. Як називається число, яке вказує на кількість атомів у молекулі? (Індекс)
3. Цифра перед хімічною формулою.(Коефіцієнт)
4. Якісний і кількісний склад речовини показує хімічна ….(Формула)
По вертикалі:
5.Як називають здатність атома сполучатися з певною кількістю таких самих або інших атомів?(Властивість).
6. Електронейтральна частинка, яка складається із двох або більшої кількості сполучених атомів.(Молекула).
7. Прості речовини, які добре проводять електричний струм і теплоту, мають здебільшого високі температури плавлення, пластичні.(Метали).
Вправи з кубиком.
Наприклад,учитель задає питання і кидає кубик, учні відповідають і кидають кубик назад учителю.
1) Який елемент найпоширеніший на Землі? (Оксиген)
2) Які прості речовини утворює Оксиген? (кисень і озон)
3) Яка формула кисню?
Інша форма цієї гри, коли учень, не повертає кубик учителю, а перекидає іншому учню. Наприклад, коли потрібно перелічити фізичні властивості певної речовини. Кожен учень називає по одній властивості і передає кубик.
Завдання: опишіть фізичні властивості кисню.
Використання презентацій в програмі Power Point
На будь-який урок виготовляю презентацію за темою уроку. Вона відображує ключові моменти уроку, схеми, фрагменти задачі, хімічного рівняння, визначення.